From the blog

Branschorganisationer, bilfirmor och hugade köpare gick i taket när regeringen med bara en dags varsel slopade klimatbonusen för elbilar.

Men hastigheten var avgörande och en viktig del av planen för att få maximal effekt, enligt Aftonbladets uppgifter.

– Ska man avskaffa den behöver man göra det snabbt om det ska bli en besparing, säger en källa inom Moderaterna med god insyn i budgetförhandlingarna.

Före valet var det bara Sverigedemokraterna som klart och tydligt ville avskaffa klimatbonusen för elbilar. De andra högerpartierna hade förslag med delvis avtrappning, eller klimatbonus på lägre nivåer.

Men utfallet blev SD:s – elbilsbonusen slopades helt.

Oscar Sjöstedt, ekonomiskpolitisk talesperson i SD, hade en framträdande roll i förhandlingarna.

– Vår ingång var att få bort den helt och hållet så fort som möjligt. Vi satt och resonerade om när i tid vi kom fram till att i samband med att nyheten i budgetpropositionen presenteras så försvinner hela reformen. Det var vår linje och den fick vi igenom, säger Oscar Sjöstedt.

”Inte skattebetalarnas uppgift”

Enigheten i själva sakfrågan ska ha varit stor bland förhandlingsparterna, enligt Oscar Sjöstedt.

– Ingen av oss är för den här typen av subventioner. Det är den enskildes sak att betala för sin nya bil, och köper man en bil för 700 000 kronor är det helt okej, men då får man betala det själv. Det kan inte vara skattebetalarnas uppgift att finansiera det.

Att kostnaderna för klimatbonusen rusat iväg var avgörande för att se till att strypa stödet. Enligt Oscar Sjöstedt ville man undvika att stora delar av kostnaderna också föll över på 2024, med anledning av elbilleveransernas långa ledtider.

Det hade varit elakt att göra det retroaktivt, att folk hade köpt en bil i tron att det fanns en jättestor bonus att hämta. Man måste kunna lita på staten. Det snabbast möjliga var när budgetpropositionen hamnade på riksdagens bord.

Ville hinna stoppa fler köpare

Enligt en källa inom Moderaterna ville man med det korta varslet mellan måndagens pressmeddelande och tisdagens klimatbonusstopp förhindra att för många hann köpa en elbil innan stoppet var i hamn.

– Det som hände var att vi helt enkelt fick en bild om hur mycket pengar det rörde sig om. Det som skulle vara tre miljarder, skulle hamna på över sju miljarder framöver också. Det var helt enkelt för mycket pengar, säger M-källan.

Under tisdagskvällen höll många bilhandlare i landet öppet sent på kvällen, så att så många som ville skulle kunna hinna köpa en elbil innan tidsfristen föll ut.

Att vänta några veckor med att slopa klimatbonusen var aldrig aktuellt.

– Låter man alla som vill köpa innan slopandet kommer det vara väldigt många fler som gör det, och då kommer man få höga utgifter under lång tid, då det är långa ledtider och det måste dröjt sex månader innan man kan söka bonusen sedan man fått bilen.

Enligt M-källan var parterna överens, och ingen tvingades till eftergifter i just frågan om klimatbonusen.

– Alla var överens om att då man bestämt sig för att det ska göras, så behöver man göra det snabbt för att det ska bli en besparing. Klimatbonusen var ett system som ingen av våra partier tycker om.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2B5LVG/darfor-slopades-klimatbonus-pa-elbilar-i-rekordfart

Have your say

Hoppa till verktygsfältet